DF STUDIO

STUDIO DOKUMENT A FORMA

EXAKTA RTL 1000 – labutí píseň slavné značky

Německá společnost Ihagee Dresden se proslavila tím, že v roce 1933 uvedla do života úplně první kinofilmovou jednookou zrcadlovku, známou pod názvem Kine Exakta. V 50. letech se Exakta stala pojmem – vznikla řada kvalitních profesionálních přístrojů řady Exakta VX (Varex). Výrobce dodával velmi bohaté příslušenství, a navíc tu byla plně kompatibilní levnější řada fotoaparátů Exa. I když docházelo k postupné modernizaci, Exakty během 60. let zastaraly. Kromě toho tu byl podnik VEB PENTACON DRESDEN Kamera – und Kinowerke, který nakonec společnost Ihagee pohltil.

Tak se stalo, že poslední Exakta vznikla v režii nové firmy, která právě v té době připravila revoluční řadu L přístrojů zvaných Praktica. Exaktu RTL 1000 navrhl inženýr Herbert Sholtz jako kompromis – tělo připomínalo novou Prakticu, ale zůstal bajonet Exakty, protože tu byla spousta skvělých objektivů a příslušenství z dřívější doby.

Nová Exakta se od těch starších absolutně odlišovala – vše důležité bylo najednou vpravo. Zvláštností se ovšem staly dvě spouště. Ta původní vlevo zůstala, protože bylo nutné nový přístroj přizpůsobit pro použití spousty skvělých objektivů, které tu byly z dřívějších dob. Základním objektivem se stal velmi dobrý Oreston 1,8/50, později přejmenovaný na Pentacon. „Ertéelka“ měla stejně jako dřívější Exakty kromě bajonetového uchycení objektivů možnost výměny hledáčků – fotograf si mohl vybrat mezi šachticí, hranolem a hranolem s TTL měřením. Levné to ovšem nebylo…

Exakta RTL 1000 je velmi dobrý fotoaparát, obchodního úspěchu se však nedočkal. Výroba byla ukončena v roce 1973 (někdy se uvádí rok 1974). Před lety jsem prostřednictvím Aukra koupil tento přístroj i s měřicím hranolem, ale po několika filmech začala zlobit závěrka.

Novou Exaktu RTL 1000 se mi podařilo koupit zcela náhodou až v létě roku 2024. Přístroji je sice padesát let, ale původní majitel s ním prý nafotil jen jeden film a zemřel. Fotoaparát, který skončil na půl století ve skříni, jsem koupil z pozůstalosti manželky nešťastného pána. Brašna krásně voní, Exakta je, jako bych si ji někdy v sedmdesátých letech právě odnesl z obchodu. Po půlstoletí se dočkala teprve druhého filmu…

Tahle Exakta má za sebou pouze dva filmy. První nafotil původní majitel v roce 1974, druhý já o padesát let později. Přístroj je jako nový a skvěle funguje.
Po půlstoletí nový fotoaparát – to se jen tak nepodaří. Brašna z umělé kůže voní, jako kdyby ji vyrobili před několika týdny…
Tahle „ertéelka“ už toho má za sebou hodně. Koupil jsem ji za pár stovek, teď ji čeká oprava závěrky. Vyplatil se ale skvělý objektiv Pancolar 1,8/50, který mi dělá radost na digitální zrcadlovce…
Originální návod je tak podrobný, že člověk se až diví, do jakých detailů autoři šli – žebra filmové dráhy, váleček...
Poslední Exakta měla stejné možnosti jako její předchůdkyně – byl to prostě systémový fotoaparát…
Mají dnešní digitální zrcadlovky podobné příslušenství? Asi ano, ale bude to určitě drahé, stejně jako tomu bylo před padesáti lety…
Poslední Exakta byla systémovým přístrojem se vším všudy, ale po několika letech skončila…
Nový a přitom padesát let starý fotoaparát – fotí skvěle, ale už jen občas…